Ex-torrenty.org
Muzyka / Alternative Rock
Lech Janerka - Piosenki (1989) (Reedycja Polskie Nagrania Muza - PNCD 1392, 2012) [eac - .flac]


Dodał: Uploader
Data dodania:
2019-05-05 09:38:05
Rozmiar: 260.82 MB
Ostat. aktualizacja:
2019-05-24 22:52:37
Seedów: 10
Peerów: 2


Komentarze: 1

Artist: Lech Janerka
Album: Piosenki [Reedycja Polskie Nagrania Muza - PNCD 1392, 2012]
Label: Polskie Nagrania Muza - PNCD 1392 [RAR]
Genre: Alternative Rock
Source: CD
Year: 1989 (Polskie Nagrania Muza - SX 2822)
Codec: Free Lossless Audio Codec (.Flac + .cue, .log)
Bitrate: 896 kBit/s
Extractor: Exact Audio Copy


Lech Janerka (ur. 2 maja 1953 we Wrocławiu) - polski muzyk rockowy, kompozytor, basista i autor tekstów. Członek Akademii Fonograficznej ZPAV. Lech Janerka w polskiej muzyce rockowej pojawił się pod koniec lat 70. Wraz z żoną, Bożeną Janerką, występował wtedy na festiwalach piosenki studenckiej. W 1979 założył zespół Klaus Mitffoch. W składzie z Janerką zespół nagrał jedną płytę (Klaus Mitffoch), która przez wielu uznana została za jedną z najistotniejszych w historii polskiej muzyki rockowej. Ekspresją album dorównywał ekspresji zespołów punk rockowych, charakteryzował się jednak znacznie bardziej rozbudowaną warstwą melodyczną i harmoniczną. Teksty odnosiły się do rzeczywistości PRL lat 80., wiele z nich stanowiła zawoalowana krytyka panującego reżimu, a także wezwanie do walki (np. Powinność kurdupelka, Klus Mitroch). Album zwyciężył w ankiecie Magazynu Muzycznego wśród dziennikarzy na album trzydziestolecia i wśród czytelników magazynu Tylko Rock na album lat 80. W 1986 roku, po odejściu z zespołu, Janerka wydał Historię podwodną - płytę sygnowaną już swoim imieniem i nazwiskiem. Płyta ta, o znacznie spokojniejszym (muzycznie i tekstowo) charakterze, oceniona została zarówno przez krytyków jak i słuchaczy bardzo wysoko. Innowacją było zastąpienie gitary przetwarzaną elektronicznie wiolonczelą, na której grała i do dzisiaj gra Bożena Janerka. Niemal wszystkie zawarte na Historii podwodnej utwory znalazły się na krajowych listach przebojów (np. Konstytucje, Niewole, Ta zabawa nie jest dla dziewczynek).Uchodzi za twórcę niezależnego, oryginalnego, pozostającego niejako na uboczu sceny rockowej. Lech Janerka często zmieniał charakter muzyczny swoich utworów (np. album Bruhaha pełen był ostrych gitarowych riffów Wojciecha Seweryna, a Ur ze swoimi poszukiwaniami nowego brzmienia był z kolei daleki od estetyki rocka). W 2002 ukazała się płyta Fiu fiu…, co owocowało Fryderykami w kategoriach: płyta alternatywna i autor roku. W tym samym, 2002 roku Janerka nagrał utwór mający stanowić element kampanii na rzecz przyznania Wrocławiowi organizacji wystawy EXPO w 2010. W nagraniu wzięła udział elita polityczna i artystyczna Wrocławia (a także m.in. biskup i komendant policji). Przedsięwzięcie to odbiło się szerokim echem we Wrocławiu, wielu oddanych fanów twórczości Janerki odebrało je jednak jako niezrozumiałe zerwanie z dotychczasową niezależnością. Artysta - zapytany o powody nagrania "Nadziei o Wrocławiu" - odpowiedział, że może nagrywać co mu się żywnie podoba, bo jest już za stary, żeby się przed kimkolwiek krygować. W 2005 muzyk wydał płytę Plagiaty, nagraną w zmienionym składzie: z gitarzystą Damianem Pielką, który zastąpił zmarłego 5 lutego 2004 Wojciecha Seweryna, i Michałem Mioduszewskim na perkusji. Płyta zdominowana gitarą akustyczną zawiera kompozycje, które Janerka grał w czasach młodzieńczych, natomiast teksty zostały napisane współcześnie. Krążek spotkał się z uznaniem zarówno publiczności, jak i krytyków. W tym samym roku Janerka otrzymał za niego nagrodę Superjedynka w kategorii "płyta alternatywna". Piosenki Rower i Ramydada dotarły do czołowych miejsc polskich list przebojów, a teledysk do Roweru zdobył grand prix na festiwalu polskich wideoklipów Yach Film. Za ten utwór Janerka otrzymał Fryderyka w kategorii "piosenka roku". Oprócz tego został uhonorowany Fryderykami w kategoriach: płyta alternatywna i kompozytor roku. Teksty Lecha Janerki często opisują stan wojny osoby ze światem. Wynika to z postrzegania przez niego świata poza najbliższym otoczeniem jako wrogiego. Na płycie Klaus Mitffoch niemal wszystkie utwory (autorstwa Lecha lub Bożeny Janerków) są interpretowane jako pochwała lub próba uzyskania niezależności oraz krytyka zniewolenia. Jednocześnie Janerka podkreślał, że jego teksty można interpretować na różne sposoby. W warstwie stylistycznej zauważalne są różne środki stylistyczne, np. aliteracje, a przede wszystkim zabawy słowne, np. tworzenie neologizmów (np. figurole), dające w efekcie groteskę, ironię i absurd. Według niektórych interpretacji służyło to zachowaniu wolności w zderzeniu z cenzurą. Z tego względu porównywane są do tekstów Mirona Białoszewskiego. Sam Janerka twierdzi, że jego teksty zwykle są proste, a więcej uwagi poświęca muzyce. Wiąże to z tym, że w muzyce rockowej aranżacja może dodać wartości prostym tekstom, nawet składającym się z jednej frazy.

„Piosenki” nagrano 25 lat temu, ukazały się dwa lata później. Obsuwa wynikała m.in. z darcia kotów z cenzurą („paramilitarne gołębie” źle; „dziwnie roztargnione gołębie” dobrze). Dziś Janerka – im starszy, tym ważniejszy na polskiej scenie – może nie być zadowolony z tych kompromisów.
Zawsze świetny poetycko, innowacyjny muzycznie, od lat wszystko robi już po swojemu. Jednak „Piosenki” są zjawiskowe. „Paragwaj” i „Niewalczyk” – hula tu duch Wrocławia, miasta ironicznej Pomarańczowej Alternatywy i nieugiętego Frasyniuka. Teraz pierwszy raz na CD.

Brzmienie zespołu Janerki zawsze „robił” jego bas i wiolonczela Bożeny, jego żony. Na tym albumie równie istotna jest rola elektronicznej perkusji. Instrumenty o niskich brzmieniach są kontrowane gitarą (Krzysztof Pociecha), suchym werblem, skompresowanym hi-hatem. W środku jest dużo miejsca dla chropowatego głosu lidera.
Zanim Janerka zaczął występować pod nazwiskiem, grał z Pociechą w grupie Klaus Mitffoch. Latem ukazała się reedycja „Mordoplanu”, płyty nagranej w 1988 roku, po ich odejściu, pod nazwą Klaus Mit Foch. To też premiera na CD, też kawał historii polskiej alternatywy.

Zawartość:

1.„Bomb” (muz. L. Janerka, K. Pociecha; sł. L. Janerka) – 3:20
2.„Bądźmy Dziećmi” (muz. L. Janerka, K. Pociecha; sł. L. Janerka) – 3:04
3.„6 Dni Tygodnia” (muz. L. Janerka, K. Pociecha; sł. L. Janerka) – 4:17
4.„Wszyscy inteligentni mężczyźni idą do wywiadu” (muz. L. Janerka, K. Pociecha; sł. L. Janerka) – 2:00
5.„Paragwaj” (muz. L. Janerka, K. Pociecha; sł. L. Janerka) – 4:56
6.„Jutro Będę w N.Y. (z tobą)” (muz. L. Janerka, K. Pociecha; sł. L. Janerka) – 1:29
7.„Bez Kolacji” (muz. L. Janerka, K. Pociecha; sł. L. Janerka) – 3:12
8.„Niewalczyk” (muz. L. Janerka, K. Pociecha; sł. L. Janerka) – 3:19
9.„Piosenki Wigilijne” (muz. L. Janerka, K. Pociecha; sł. L. Janerka) – 3:23
10.„Leniwie Lecąc (piosenka dla Martina R.)” (muz. L. Janerka, K. Pociecha; sł. L. Janerka) – 3:53
11.„Piosenka Dla Żywych” (muz. L. Janerka, K. Pociecha; sł. L. Janerka) – 4:26
12.„Urodziny” (muz. L. Janerka, K. Pociecha; sł. L. Janerka) – 0:58

Personel:

Lech Janerka – gitara basowa, śpiew
Bożena Janerka – wiolonczela
Krzysztof Pociecha – gitara
Janusz Rołt – perkusja
chór mieszany pod dyrekcją Janusza Grzywacza

Lista plików

Trackery

  • udp://tracker.coppersurfer.tk:6969/announce
  • udp://tracker.leechers-paradise.org:6969/announce
  • http://tracker.torrentyorg.pl/announce
  • http://tracker.electro-torrent.pl/announce
  • udp://tracker.opentrackr.org:1337/announce
  • udp://9.rarbg.com:2750/announce
  • udp://9.rarbg.to:2730/announce
  • udp://9.rarbg.me:2790/announce
  • udp://explodie.org:6969/announce
  • http://tracker.devil-torrents.pl/announce
  • udp://eddie4.nl:6969/announce
  • udp://shadowshq.eddie4.nl:6969/announce
  • http://agusiq-torrents.pl:6969/announce
  • Komentarze są widoczne dla osób zalogowanych!

    Żaden z plików nie znajduje się na serwerze. Torrenty są własnością użytkowników. Administrator serwisu nie może ponieść konsekwencji za to co użytkownicy wstawiają, lub za to co czynią na stronie. Nie możesz używać tego serwisu do rozpowszechniania lub ściągania materiałów do których nie masz odpowiednich praw lub licencji. Użytkownicy odpowiedzialni są za przestrzeganie tych zasad.
    Copyright © 2024 Ex-torrenty.org