Ex-torrenty.org
Muzyka / Jazz
WOJCIECH LICHTAŃSKI QUESTIONS - IGA (2019) [WMA] [FALLEN ANGEL]


Dodał: xdktkmhc
Data dodania:
2021-06-27 12:49:38
Rozmiar: 388.34 MB
Ostat. aktualizacja:
2021-06-27 12:49:38
Seedów: 0
Peerów: 0


Komentarze: 0

...SIŁA I PIĘKNO MUZYKI TKWIĄ W JEJ RÓŻNORODNOŚCI...


Wojciecha Lichtańskiego nie trzeba przedstawiać nikomu, kto choćby trochę interesuje się młodą polską sceną jazzową. Urodzony w 1989 roku saksofonista ma na swoim koncie szereg sukcesów i wyróżnień. Warto tu wymienić choćby Grand Prix i nagrodę „Indywidualność Jazzowa” zdobyte z Vehemence Quartet na 51. edycji Jazzu nad Odrą czy Grand Prix i nagrodę „Aniołka Jazzowego” na 15. Lotos Jazz Festiwal Bielska Zadymka Jazzowa. Dziesiątki koncertów w kraju i zagranicą oraz czas spędzony u boku wielu znakomitych muzyków (m.in. David Doróżka, Jorge Vistel, czy Ed Partyka) zaprocentowały doświadczeniem, ale też potrzebą samodzielności i realizacji własnych, w pełni autorskich pomysłów. Już na albumie Live! z 2013 roku (nagranym jeszcze z pierwszym kwartetem Sound Lab) Lichtański dał się poznać jako urodzony lider i świetny kompozytor, ale to właśnie Iga jest krążkiem, na którym pokazuje na co naprawdę go stać. Wielowymiarowość, dojrzałość i szlachetne brzmienie to główne cechy kompozytorskiego stylu lidera, który z wyczuciem buduje napięcie, dba o rozwój akcji, ale też konsekwentnie realizuje swoją wizję. Jako instrumentalista Lichtański imponuje nienaganną techniką, niesamowitym wyczuciem melodii i energią, która nie opuszcza go nawet w bardziej melancholijnych momentach, dzięki czemu muzyka na Idze jest tak żywa i daleka od często powielanych jazzowych klisz. Ogromna w tym też zasługa pozostałych muzyków. Patryk Dobosz, Kuba Dworak i Mateusz Pałka wraz z Wojciechem Lichtańskim tworzą coś więcej niż tylko kolejny kwartet świetnych instrumentalistów. Questions to zespół z krwi i kości, którego charakter nie pozostawia wątpliwości, że Iga zagości w odtwarzaczach znacznie dłużej niż przeciętny krążek ze współczesnym jazzem.

Audio Cave

Iga jest wyważona i dojrzała, a zarazem świeża i w pełni oryginalna. Starannie przemyślane kompozycje mieszają się na tym albumie z brawurowymi improwizacjami. Układ utworów jest równie świadomy, tworząc doskonały balans. Ciepłe, miodowe brzmienie saksofonu altowego lidera doskonale komponuje się z subtelnymi, pełnymi wyobraźni pasażami Mateusza Pałki na fortepianie. Kuba Dworak na kontrabasie i Patryk Dobosz na perkusji dyskretnie i stabilnie malują tło.

Wojciech Lichtański ma już na koncie (z Vehemence Quartet) Grand Prix Jazzu nad Odrą w 2015 roku, Aniołka Jazzowego (z zespołem Sound Lab) i nagrodę za kompozycję na big-band na Bielskiej Zadymce Jazzowej 2013. Na najnowszej płycie saksofon Lichtańskiego brzmi dojrzale i pewnie. Techniki używa powściągliwie, nie pOPISując się ewidentnym warsztatem, każda fraza jest tu podporządkowana ogólnemu zamysłowi malowanego dźwiękiem pejzażu. Chwilami jest to muzyka wręcz kontemplacyjna, ale w elementach improwizacyjnych słychać muzyczny pazur.

Otwierające nagranie refleksyjne, subtelne frazy saksofonu w Idze? odzwierciedlają emocje przeżywane w związku z oczekiwaniem na narodziny córki i zastanawianiem się nad jej imieniem. Z saksofonem pięknie konwersuje fortepian Mateusza Pałki z delikatnym podtekstem basu i perkusji. Kontrast do przemyślanej i starannie wyważonej kompozycji stanowi następujący po niej Grandpa, Where You Roam Now?, całkowicie improwizowany, ze znakomicie współbrzmiącym sopranem lidera i akordeonem Mateusza Pałki.

Ciekawie kontrastuje z nim kolejne Auto, Auto? dynamiczną linią melodyczną i mocnym pulsem sekcji rytmicznej. Początkowo melodię prowadzi agresywny fortepian, do którego dołącza rozpoznawalny saksofon Lichtańskiego, konkludując błyskotliwą improwizacją w pełni demonstrującą świetną technikę, której lider używa jednak z rozmysłem i powściągliwością.

Pełne zadumy Are You Ready? znów zmienia tempo w leniwej balladzie z ciekawymi progresjami i nieśpieszną frazą, jakby powstrzymując emocje tętniące pod powierzchnią muzyki. Mr Muniak, What's Now? napisany został w hołdzie zmarłemu muzykowi, u którego Lichtański, jak sam przyznaje, odbył solidną szkołę. Gwałtowne frazy i kaskady dźwięków rzeczywiście przywodzą na myśl harmonie wielkiego muzyka, przypominając je we własny autonomiczny sposób lidera.

Najdłuższy utwór na płycie, czternastominutowa wersja On the Green Dolphin Street, jest bardzo ciekawym podejściem do znanego standardu. Otwiera go długie błyskotliwe intro Pałki na fortepianie, do którego dopiero po dłuższej chwili dołącza wrażliwy saksofon lidera. W improwizacji słychać nie tylko temat standardu, ale też echa wielkich impresjonistów, którymi od dawna Lichtański się fascynuje.

W Improvisation Two powraca genialna kombinacja saksofonu i akordeonu. Ten ostatni perfekcyjnie maluje nastrojowe tło dla wijącej się jak dym delikatnej frazy saksofonu w dopełniającym się duecie. Nowocześnie swingujące First Question ponownie podbija tempo barwną konwersacją saksofonu z fortepianem na kanwie zdecydowanego rytmu kontrabasu i perkusji. Płytę zamyka enigmatyczny Blue Monday?, nostalgiczna melodia wyśpiewana przez saksofon z wrażliwym akompaniamentem fortepianu, jak rozbudowana impresyjna suita.

Iga to doskonale wyważona, przemyślana płyta o zróżnicowanym klimacie. Refleksyjnie melancholijna, niespieszna, a jednocześnie pełna dynamicznych kontrapunktów, wykonana przez perfekcyjnie zgrany zespół i saksofon o doskonałej oryginalnej barwie. Lichtański o swojej muzyce lubi mówić w kategoriach wizualnych, myślę, że najlepiej OPISuje ją porównanie do obrazów impresjonistów, pełnych mieniących się kolorów, blasków i cieni.

Basia Gagnon

Z instrumentalnym jazzem improwizacyjnym trochę jest jak z orzechem włoskim. Czasem trzeba się nieźle natrudzić, aby go rozłupać i dostać się do środka. Zawsze powtarzam, że nie jest to muzyka dla każdego. Tak, uważam że trzeba być nieco bardziej otwartym i wrażliwym, ale także i cierpliwym. Trzeba wyczuć też moment, kiedy jest się gotowym na niezwykłe doznania. To trochę takie kosmiczne, jakby nagle otwierał się jakiś portal między przestrzenią dosłowności i abstrakcji...

Zapraszam.


1. Iga?
2. Grandpa, Where You Ramble Now? (Impovisation One)
3. Auto, Auto?
4. Are You Ready?
5. Mr. Muniak, What's Now?
6. On Green Dolphin Street?
7. Improvisation Two
8. First Question
9. Blue Monday?


Wojciech Lichtański - saksofon altowy i sopranowy
Mateusz Pałka - fortepian, akordeon
Kuba Dworak - kontrabas
Patryk Dobosz - perkusja

https://www.youtube.com/watch?v=VnC4PlLQi90

NIE ZACHOWUJ SIĘ JAK PRAWDZIWY POLSKI KMIOT... POBIERAJĄC UDOSTĘPNIAJ... UDOSTĘPNIAJ TAKŻE PO POBRANIU!

INITIAL SEEDING. SEED 14:30-22:00.
POLECAM!!!

START JAK BĘDĄ CHĘTNI... 100% Antifascist

Lista plików

Trackery

  • udp://tracker.openbittorrent.com:80/announce
  • udp://tracker.opentrackr.org:1337/announce
  • Komentarze są widoczne dla osób zalogowanych!

    Żaden z plików nie znajduje się na serwerze. Torrenty są własnością użytkowników. Administrator serwisu nie może ponieść konsekwencji za to co użytkownicy wstawiają, lub za to co czynią na stronie. Nie możesz używać tego serwisu do rozpowszechniania lub ściągania materiałów do których nie masz odpowiednich praw lub licencji. Użytkownicy odpowiedzialni są za przestrzeganie tych zasad.
    Copyright © 2024 Ex-torrenty.org