Ex-torrenty.org
Muzyka / Jazz
TRZASKA MAZUR PANDI - TAR & FEATHERS (2014) [WMA] [FALLEN ANGEL]


Dodał: Uploader
Data dodania:
2021-09-08 21:22:02
Rozmiar: 311.48 MB
Ostat. aktualizacja:
2021-09-08 21:22:02
Seedów: 0
Peerów: 0


Komentarze: 0

...SIŁA I PIĘKNO MUZYKI TKWIĄ W JEJ RÓŻNORODNOŚCI...



...( Opis )...

31 października 2012, saksofonista i klarnecista Mikołaj Trzaska, akustyczny gitarzysta basowy Rafał Mazur i perkusista Balazs Pandi spotkali się po raz pierwszy na scenie. Klub A38, w którym miało miejsce to wydarzenie, to wielka łódź, barka dryfująca na falach Dunaju, zacumowana w samym centrum Budapesztu. I nie wiadomo czy duch, spokojnego i stanowczego nurtu, legendarnej środkowoeuropejskiej, rzeki odegrał tu ważną rolę, czy też silna polaryzacja pomiędzy trójką muzyków.

Być może oba fakty zadecydowały o niezwykłej mocy tego projektu. Mamy tu do czynienia z unikalną fuzją, połączeniem jazzu free z mocną acz wysmakowaną rytmiką przypisaną muzyce metalowej czy nawet hardcorowej. Szczęśliwie koncert został zarejestrowany. Ta noc stała się punktem startowym dla współpracy trójki znakomitych improwizatorów. Jesienią 2014 trio Trzaska-Mazur-Pandi ruszy w trasę koncertową...




Mikołaj Trzaska nie zwalnia tempa i w drugiej połowie roku prezentuje kolejne wydawnictwa, ukazujące jego szerokie spektrum artystyczne z zupełnie innych perspektyw. Nagranie z Balazsem Pandi i Rafałem Mazurem zostało zarejestrowane przed dwoma laty w budapesztańskim klubie A38 – barce, zacumowanej na brzegu Dunaju przepływającego przez stolicę Węgier. To spotkanie osobliwe, bo nie dość, że na jednej scenie zagrały osoby, których instrumentarium i sposób grania w muzyce free spotyka się rzadko, to na dodatek reprezentują oni zupełnie inne podejście i estetykę w której poruszają się na codzień. Pandi jest węgierskim perkusistą, który wywodzi się z estetyki metalowej (Obake, Metallic Taste of Blood) ale sięga też do elektroniki (Venetian Snares, Otto von Schirach) czy noise (Merzbow). To rozedrganie czy specyficzna, charakterstyczna dla metalu stopa i wykorzystanie bębnów słychać od pierwszych minut. Węgier buduje gęstą warstwę rytmiczną, w której wspomaga go Mazur, który na swojej gitarze buduje gęsty drugi plan, bazując na mięsistym basowym brzmieniu. Trzaska brzmi w kontraście do nich swobodniej, bardziej chropowato i lekko – jego dramatyczne pojękiwania na saksofonie, uspokajają się w drugiej części płyty, wtedy też zespół komunikuje się ze sobą coraz lepiej. Jednak na tej płycie dominuje to, co dzieje się na początku – bardzo żywe i dynamiczne granie, kumulacja dźwięków i gęste wypełnienie zarówno niskich jak i wysokich rejestrów. Bardzo żywiołowe i cały czas trzymające w napięciu.




W samym centrum stolicy Węgier – Budapesztu, przy nabrzeżu Dunaju, tuż nieopodal mostu Petőfiego zacumowana jest barka. Na jej pokładzie swoją siedzibę ma centrum kulturalne A38, które w ramach szerokiej działalności muzycznej sporo energii poświęca także muzykom free jazzowym. To tam właśnie powstał znakomity dokument Free The Jazz, z udziałem pierwszego rzędu improwizatorów (wśród nich są Peter Brötzmann, Mats Gustafsson, Joe McPhee, Matthew Shipp i inni) którzy grają i wypowiadają się na temat swej pracy twórczej. Tam też słowa przekuwają się w czyn. I właśnie po to późną jesienią 2012 roku na scenie w statku A38 spotkali się Mikołaj Trzaska, Rafał Mazur i Balázs Pándi, a koncertowy materiał zarejestrowany tamtego wieczoru ukazał się pod nazwą Tar & Feathers.

Że zebranej publice koncert się podobał, słychać na nagraniu niejednokrotnie. Bo i podobać się miał wszelkie prawo. Trzaska, Mazur i Pándi dali bardzo solidny występ. Choć każdy z nich gra w inny sposób, a i swoją improwizację z innych czerpie źródeł, to cała trójka znana jest z nieszczędzenia środków oraz sporej siły wyrazu. Zestawienie emocjonalnego liryzmu Mikołaja Trzaski, akustycznej fali energii Rafała Mazura i metalowej mocy Balázsa Pándi wypada jednak korzystnie nie tylko w zapadających silnie w pamięci fragmentach wzmożonej ekspresji jak otwierający album Climbing Up The River, w którym zdecydowane zawołanie saksofonu, wyrazisty akustyczny bas i gęsty rytm perkusji rozwijają się w żywą, ognistą improwizację. Zwłaszcza w pierwszej części albumu wiele jest tu chwil, gdy metalowe korzenie i noise’owa przeszłość (Pándi) czy lata praktyki u boku najgłośniejszych muzyków freejazzowych (Trzaska) dają o sobie znać, jednak gdy stopa perkusji zwalnia i ustępuje miejsca uderzeniom miękkimi pałeczkami, a tempo basowego rozedrgania Rafała Mazura słabnie i zaczyna snuć nić melodii mamy do czynienia z pełną wyważenia, tlącą się stałym płomieniem opowieścią. O wyrazie muzyki na Tar & Feathers w znacznym stopniu decydują rozwijający technikę i z każdą kolejną płytą szerzej i ciekawiej grający Rafał Mazur, oraz właśnie Balázs Pándi, który wspólnie z basistą na dużym poziomie porozumienia tworzy bogatą akustyczną przestrzeń - nie tyle nadająca tła, co współbrzmiącą z saksofonem i basklarnetem Trzaski. Perkusja i bas stopniują więc napięcie w Bout With Transparent Bottom, gdzie Mikołaj szafuje altowym łkaniem, budują przestrzeń ciepłego, umiarkowanego Patter Of Seagulls, w którym młody węgierski drummer pokazuje swoje możliwości w otwierającym solo i przeszywają się wzajemnie w Bleeding Sky Resting On The Ground. Mikołaj Trzaska, choć w tym towarzystwie funkcjonuje nieco w tle pozostaje sobą – wydając rzęsiste saksofonowe okrzyki, to ujmując refleksyjnie klarnetem basowym i czyniąc wszystkie te piękne i zadziorne rzeczy, z których go znamy.

Tar & Feathers jest płytą, na której równoważą się dwie obrazowane przez jej tytuł tendencje improwizacyjne i jako taka ukazuje szeroki wachlarz możliwości, które współpracując z coraz to nowymi partnerami mogą wykrzesać z siebie otwarci na podobne eksperymenty artyści. Można ze spokojem stwierdzić, że wskutek kolejnego zwykłego-niezwykłego muzycznego spotkania na pokładzie barki unoszącej się na falach Dunaju zabrzmiała muzyka wieloznaczna, pełna, i bardzo satysfakcjonująca. Móc słuchać takich rzeczy regularnie jest luksusem, którego nie sposób przecenić.

Piotr Rudnicki



...( TrackList )...

1. Climbing Up The River
2. Tar And Feathers
3. Black Ice Crackle
4. Bout With Transparent Bottom
5. Patter Of Seagulls
6. Bleeding Sky Resting On The Ground

Recorded live @ A38 Ship in Budapest 31.10.2012.



...( Obsada )...

Acoustic Bass – Rafał Mazur
Alto Saxophone [Alto Sax], Bass Clarinet – Mikołaj Trzaska
Drums – Balazs Pandi



https://www.youtube.com/watch?v=FgV9Cyx_aqg



NIE ZACHOWUJ SIĘ JAK PRAWDZIWY POLSKI KMIOT... POBIERAJĄC UDOSTĘPNIAJ... UDOSTĘPNIAJ TAKŻE PO POBRANIU!


...( Info )...

INITIAL SEEDING. SEED 14:30-22:00.
POLECAM!!!

START WIECZOREM... 100% Antifascist

Lista plików

Trackery

  • udp://tracker.openbittorrent.com:80/announce
  • udp://tracker.opentrackr.org:1337/announce
  • Komentarze są widoczne dla osób zalogowanych!

    Żaden z plików nie znajduje się na serwerze. Torrenty są własnością użytkowników. Administrator serwisu nie może ponieść konsekwencji za to co użytkownicy wstawiają, lub za to co czynią na stronie. Nie możesz używać tego serwisu do rozpowszechniania lub ściągania materiałów do których nie masz odpowiednich praw lub licencji. Użytkownicy odpowiedzialni są za przestrzeganie tych zasad.
    Copyright © 2024 Ex-torrenty.org