Ex-torrenty.org
Muzyka / Jazz
FREE COOPERATION: POLISH RADIO JAZZ ARCHIVES VOL.18 (2018) [WMA] [FALLEN ANGEL]


Dodał: xdktkmhc
Data dodania:
2021-12-29 12:04:39
Rozmiar: 424.48 MB
Ostat. aktualizacja:
2021-12-29 12:03:16
Seedów: 9
Peerów: 0


Komentarze: 0

...SIŁA I PIĘKNO MUZYKI TKWIĄ W JEJ RÓŻNORODNOŚCI...


Szkoda, że kilku muzyków z oryginalnego składu nie doczekało wydania tego niezwykle istotnego dokumentu świadczącego o wizjonerskiej kondycji młodego pokolenia polskich jazzmanów przed trzydziestu laty, gdy w kraju żyło się podle i bez wizji. Ci, wtedy najczęściej dwudziestolatkowie, mieli głowy pełne konstruktywnych pomysłów, z których potrafili uformować nowe brzmienia, zaskakujące harmonie, splatać rytmy, tchnąć świeżego ducha w jazz, a gdy trzeba odlecieć w nieznane nie tracąc kontaktu z resztą formacji. Wprawdzie Free Cooperation wydało kiedyś dwie płyty winylowe (Poljazz), jednak przeszły one bez echa. Niespodziewanie rok temu większość muzyków zebrała się na wspólne muzykowanie.

Na płycie, oprócz ferii pomysłów dokładanych przez niemal wszystkich, zaskakuje panująca w tym dużym zespole dyscyplina, o którą tak trudno u nas, nawet na scenie, a tu tylko podziwiać! Muzycy mieli uszy otwarte nie tylko na to, co progresywne w jazzie, ale też w ambitnej muzyce rockowej, etnicznej, czy współczesnej. Momentami wydaje się, jak w pysznie rozhuśtanym utworze Klaus Patera, że w centrum produkuje się rockowe trio Police, a towarzyszący mu jaz­zowy big band tworzy całkiem homogenne tło i dopiero gdy po szampańskiej solówce Konikiewicza na fortepianie nadchodzi moment swobody dla wszystkich – zdajemy sobie sprawę, że do tego transowego tańca zagrzewa formacja jazzowa. Już w zupełnie jazzowej konwencji prezentuje się pełen wysmakowania, zadumy i dramatu utwór 56 dedykowany pamięci ofiar Poznańskiego Czerwca 1956 r, z wzruszająco łkającymi trąbkami, saksofonami i gitarą w zbiorowej improwizacji.

Mimo że starsze pokolenie miało poważne zastrzeżenia co do formułowanej przez Free Cooperation estetyki, oni zdali jaz­zowy egzamin na pięć już w otwierającym utworze Swingu Dangu. Melodeklamację w kompozycji Covergence można traktować zaś jako zapowiedź intelektualnego rapowania.

W klimacie melancholii z nutką niepokoju w Promotion mamy powiew klimatu tak rasowych big bandów jak Gila Evansa czy Michaela Gibbsa, by w finale doprowadzić do alternatywnego rozwichrzenia nastroju. Kontrastuje z nim jazzrockowy Bartek, 23 in Short z pięknie zintegrowanymi partiami zespołowymi i energetycznymi pOPISami solistów, które można by kojarzyć z grą formacji Milesa Davisa w tamtym czasie. Zamykający Frantic Dance of Elephants (z występu na JJ ’85) stanowi wielobarwną syntezę możliwości zespołu.

Formacja Free Cooperation stanowiła w tamtym czasie nie tylko krajowy, europejski, ale nawet światowy ewenement. Podobnych eksperymentów próbował kilka lat wcześniej amerykański big band gitarzysty Bairda Hersleya (kompletnie zapomniany), a w Europie parę lat potem rozmaite składy młodych gniewnych studiujące w jazzowym konserwatorium w Grazu (Austria). Jednakże niewątpliwe osiągnięcia artystyczne takich formacji to niestety zjawiska niszowe o nikłych szansach na sukcesy komercyjne.

Dlatego pogratulujmy tym wszystkim, którzy przyczynili się do odkrycia i wydania niniejszego skarbu, który niespodziewanie wdarł się do czołówki polskiej fonografii jaz­zowej.

Cezary Gumiński

1. Swingu Dangu 3:28
Written By – Wojciech Konikiewicz

2. Convergence 8:53
Written By – Ad Reinhardt, Wojciech Czajkowski

3. Klaus Patera 9:04
Written By – Wojciech Konikiewicz

4. 56 9:29
Written By – Wojciech Konikiewicz

5. Promotion 7:56
Written By – Wojciech Czajkowski

6. Bartek, w skrócie 23 (Bartek, 23 in Short) 5:35
Written By – Aleksander Korecki

Bonus Track:
7. Frantic Dance of Elephants - Szalony taniec słoni - STS 16:24
Written By – Janusz Yanina Iwański

Track 1-6 recorded at the Polish Radio Studio in Poznań on 23/02/1985.
Track 7 recorded live at Jazz Jamboree 1985.
Track 4 in memory of the victims of Poznań 1956.


A&R – Wojciech Kwapisz
Alto Saxophone – Mateusz Pospieszalski
Bass – Wojciech Czajkowski
Bass Clarinet, Alto Saxophone, Bass Saxophone – Marek Kazana
Bass Guitar – Marcin Pospieszalski
Drums – Michał Zduniak, Sarandis Juvendis (tracks: 7)
Electric Guitar – Janusz Yanina Iwański
Flute, Soprano Saxophone, Alto Saxophone – Aleksander Korecki
Piano, Synthesizer – Wojciech Konikiewicz
Recitation, Voice – Piotr Bikont (tracks: 2)
Trombone – Bronisław Duży
Trumpet – Andrzej Przybielski, Antoni Gralak, Mariusz Stopnicki
Violin – Henryk Gembalski (tracks: 7)

https://www.youtube.com/watch?v=ChmhHNr8r80

NIE ZACHOWUJ SIĘ JAK PRAWDZIWY POLSKI KMIOT... POBIERAJĄC UDOSTĘPNIAJ... UDOSTĘPNIAJ TAKŻE PO POBRANIU.

INITIAL SEEDING. SEED 14:30-22:00.
POLECAM!!!

START WIECZOREM...

Lista plików

Trackery

  • udp://tracker.opentrackr.org:1337/announce
  • udp://tracker.zerobytes.xyz:1337/announce
  • http://open.acgnxtracker.com:80/announce
  • udp://tracker.openbittorrent.com:1337/announce
  • udp://open.stealth.si:80/announce
  • udp://explodie.org:6969/announce
  • http://tracker.electro-torrent.pl:80/announce
  • http://tracker.torrentyorg.pl/announce
  • http://public.popcorn-tracker.org:6969/announce
  • http://tracker.port443.xyz:6969/announce
  • udp://ipv4.tracker.harry.lu:80/announce
  • udp://tracker.uw0.xyz:6969/announce
  • Komentarze są widoczne dla osób zalogowanych!

    Żaden z plików nie znajduje się na serwerze. Torrenty są własnością użytkowników. Administrator serwisu nie może ponieść konsekwencji za to co użytkownicy wstawiają, lub za to co czynią na stronie. Nie możesz używać tego serwisu do rozpowszechniania lub ściągania materiałów do których nie masz odpowiednich praw lub licencji. Użytkownicy odpowiedzialni są za przestrzeganie tych zasad.
    Copyright © 2024 Ex-torrenty.org