Audiobook PL - 43 części / MP3@160
rozmiar: 1,05 GB / czas: 15:39:15
czyta: Robert Jarociński
Europa przełomu pierwszego tysiąclecia. Na tronie papieskim zasiada samozwańczy, zbuntowany papież, Cesarstwem Rzymskim targają wewnętrzne konflikty, a na północy, pogański Związek Wielecki stanowi coraz większe zagrożenie.
Niespełna dwudziestoletni Otton III potrzebuje nowego otwarcia, nowej siły, żeby utrzymać Cesarstwo w jedności. Kieruje wzrok na Sklavinię – potężny, mroczny kraj księcia Bolesława. Idea pogłębienia sojuszu i zjednoczenia Cesarstwa Rzymskiego ze Sklavinią, rychło staje się głównym wątkiem polityki Ottona III, a sam Bolesław Chrobry - jego wielką fascynacją...
Akcja powieści toczy się w trakcie czterech lat, około roku 1000, których kulminantą jest Zjazd w Gnieźnie. Na naszych oczach Sklavinia staje się najważniejszym salonem politycznym ówczesnego świata, a jej władca - współdecydującym o losach całej ówczesnej Europy.
Elżbieta Cherezińska wyzwala obie wielkie postaci tamtego czasu - Ottona III i Bolesława Chrobrego - z historycznych mitów, kurzu i blasku. Dostajemy krwiste, wielowymiarowe osobowości. Jesteśmy z nimi, kiedy się upijają, kiedy wybuchają gniewem, skazują na tortury, biją, polują i krwawią. Kiedy uprawiają wielką politykę z politykami i kiedy uprawiają sex z nałożnicami. Są blisko nas - i są prawdziwi, jak nigdy dotąd...
Otto III to dwudziestoletnie, genialne, cesarskie dziecko, - któremu powierzono władzę nad największa potęgą chrześcijańskiego świata. Od trzeciego roku życia w cesarskiej koronie. Otoczony najwybitniejszymi umysłami epoki. Zmęczony władzą, znajduje upodobanie w ekstazie.
Bolesław Chrobry to trzydziestotrzyletni mężczyzna. Świadomy siebie, rozgrywający sojusze. Kocha kobiety, seks, szaleńcze polowania, przyjaciół, mocne wrażenia. Pragnie korony i dla niej gotów jest na wszystko. Europa wchodzi w rok tysięczny. Dwubiegunowa konstrukcja "Gry w kości", poprzez osobne sekwencje dworu piastowskiego, cesarskiego i papieskiego - świata Bolesława Chrobrego i świata Ottona III - wiedzie do spotkania w Gnieźnie w marcu 1000 roku. Każdy z władców zagra wtedy o wszystko!
Ta powieść unika monumentu, koturnu, przerysowania. Jest współczesna do szpiku: wojna wywiadów, polityka, racje stanu, manipulacja informacją, średniowieczny public relation. A jednocześnie doskonale oddaje realia historyczne, szczegół, detal i to, co w średniowieczu najgłębsze: mentalność epoki, w której religijna ekstaza i okrucieństwo graniczą ze sobą. Z każdego grzechu można się wyspowiadać. Wszystko dzieje się szybko, bardzo szybko...
"Gra w kości" - chociaż może zdawać się brawurowa historycznie - opiera się na faktach. Tych, które można wyczytać ze źródeł. Tych, których szukamy między ich wierszami. Co się wydarzy, gdy Bolesław stanie z Ottonem twarzą w twarz? A gdzie miejsce świętego Wojciecha Adalberta?
|